RSS Feed

«Øysteinnatten: Sinnet mitt er fult av glede»

JAHANGIR AKASH: Turdrømmene mine realiserer en etter en, men ikke den drømmen som jeg vil fremme i felleskapet. Jeg ville slappe av inne på rommet i bofelleskap på søndagen, i dag etter at jeg vær på tur til Lubert og Sundbøfjellet gårsdagen. Som en grådig person på naturen, den norske naturen, som kun er vakker, måtte jeg ombestemme meg. Så kom jeg ut av rommet. I utgangspunktet tenker jeg på å ta en tur til Øysteinnatten. Kroppen min klarte til slutt å få smak av både toppen av Øysteinnatten, Bøkstulnatten og Krintofjellet.

Nå vil jeg skrive om dagens turhistorie som er fylt av moro, glede og opplevelser, ikke minst å møte nye folk. Ikke bare det fikk jeg i tillegg orientere meg til det flotte fjelllandskapet i Midt-Telemark jeg er nå en del av i jobbsammenheng.

«Her starter man turen til Øysteinnatten»

Først spiste jeg frokost og drakk kaffe som er nødvending om morgenen. Så pakket jeg ryggsekken som jeg fikk som gave fra Skiforeningen da jeg holdte på et foredrag om mine flotte naturopplevelser i Norge, ifjør, i Oslo. Ryggsekken var fylt av varmeklær og regntøy. I tillegg tok jeg matpakke, en vannflaske og noen mandarin. Jeg begynte å kjøre derfra jeg bor. Fra mitt bosted til Sentrum i Bø, ved rundkjøringen, er det 1,2 kilometer. Jeg tok av til første utkjøring til høyre ved rundkjøringen da jeg kom fra Gvarv-side. Det vil si at jeg kjørte mot Bø sommerland. Rett etter svingen til høyre mot Bø sommerland svingte jeg til venstre og kom inn i Lifjellvegen. Så kjørte jeg helt til parkeringsplassen ved Jønnbu. Det er ca. 14 kilometer fra mitt bosted til parkeringsplassen. Her er det startpunkt til Øysteinnatten. En kan se skilt. Så kan man få oversikt over hvilken retning bør man begynne å gå.

«Plutselig er solen borte»

Etter at jeg betalte med kr. 50,- på automaten som parkeringsavgift for hele dagen, oppdaget jeg at himmelens stemning begynte å endre seg. Da jeg begynte å kjøre hit ved Jønnbu parkeringsplassen, var det sol som smilte. Nå er det oversky over hele himmelen. Som positiv person er dette ikke noe jeg er redd for. Jo, jeg er flink til å kunne snu dersom værforhold vil bli krevende. Dette er noe jeg er vant til, og dette lærte jeg her i det lille landet etter at jeg kom til det vakre Norge den 18. mai 2011. Da jeg var på tur til Buren og Gorzelvtinden i Troms snudde jeg på grunn av tåke. Solen er nå borte fra himmelen. Selv om solen er borte skal det gå bra til slutt, håpet jeg på i dag. Min opplevelse av naturens magi er at naturen aldri har gjort meg misfornøyd, men jeg har vært ute på tur. Jeg er glad i allslags vær.

«Rusler fram til dagens turmål»

Jeg begynte å rusle fram mot Øysteinnatten. Det er første skilt som peker på veien mot Jønnbuflåtin Rundløype. Etter en kort stund traff jeg en familie som gikk oppover. Så ser jeg et skilt. Ved skiltet er det to muligheter. Familien gikk til venstre side mot Anebuflåtin gjennom plankestien. Jeg gikk fram til høyre mot Krintofjellet. Veien går oppover. Det er bratt i Krintokleiva. Jeg er usikker på hva betyr Kleiva! Er dettte betyr bratt. Ellers er dette en landsform som går innover i en fjellvegg? Jeg vil bli glad for hvis noen kan hjelpe meg til å forstå hva betyr Kleiva. Da jeg flyttet fra Oslo til Bø i Telemark fikk jeg oppleve av en kort skitur på Lifjell i april i år, og jeg begynte på Jønnbu gikk til og med midt mellom startpunktene til Krintofjellet og Bøkstulnatten rett etter Bestemorsløypa som svinger til høyre før en liten hytte.

« Hilste på den svarte sauen»

Jeg gikk forbi hytta. Så ser jeg et lite vann til høyre. Jeg gikk litt framover. Her traff jeg en sau som så på meg og var kanskje nysgjerrig på at hvem jeg er? Vi hilste på hverandre. Den hyggelige og svarte sauen gikk ikke bort mens jeg var nærmere denne. Dette er så koselig. Vi sa adjø og jeg gikk videre.

«Den flotte bjellelyden»

Plutselig kom en fin lyd inne i ørene mine. Det er nå mer og mer. Denne lyden liker jeg. Nordmenn vet om hva heter den lyden. Jeg som er ny-nordmann viste jeg ikke ordet på norsk før jeg lærte det i 2014 på tur. Jeg snakker om den vakre bjellelyden. Den bjellelyden gjodre turen min mer stas og moro. Sauer løyper og bjellene lyder. Dette er bare fantastisk og vakker.

«Tre lille hytter og to mulighets stier»

Nå kom jeg i et område hvor det står tre lille hytter. Så tror jeg at jeg nå er inne i Gleksekleiva og deretter Tunglijuvet. Jeg gikk gjennom de fine hyttene videre. Nå er det en bekk gjennom steienene fosser nedover mot Jønnbu. Når vannene renner nedover, høres det flott ut. Den fine lyden liker jeg. Jeg gikk oppover. Det er et skilt ved stien. Herfra kan man velge enten å gå til venstre mot Gleksefjell eller rett fram til høyre mot Øysteinnatten ved bekken. Jeg valgte å gå rett fram da jeg har plan om å nå toppen av Øysteinnatten.

«Glad i nydelige fuglesanger»

Det er vind og kald,, føler jeg nåmens jeg er fortsatt å gå gjennom dalen. Kan man kalle den en dal eller korridor inne i fjellveggene? Det er mange fine lille fugler. Jeg vet ikke hva heter de. Er det pilfink, gråspurv eller svartmeis? Når fugler synger er det nydelig. Jeg hører på disse fuglesanger når jeg er ute i naturen.

«Vann og snø»

Nå kom jeg til et flott vann. Det vidunderlige vannet heter «Skåråfjellholmen». Det er to gruppemennesker som koser seg ved vannet. Her oppdaget jeg snø. Snøen er liggende på stien. Jeg er også glad i snø. Da jeg bodde i Tromsø måket jeg snø flere ganger daglig. Når jeg gikk forbi dette vannet, fant jeg at sola kom tilbake oppe i himmelen. Deretter gikk jeg videre og kom til et område. Her er det ett nytt vann. Jeg ser at det er fin fjellformasjon/steinformasjon ved stien.

En bør passe på seg her når man kommer en plass og må klatre oppover. Det er ingen utfordring. Hvis man er forsiktig går det bra. Det er også kjetting som er for å kunne få støtte av dette til å gå oppover. Når du går videre oppover mot Øysteinnatten får man se et nytt skilt. Det vil si at jeg kom til Snotjønnhovet. Dette er også et vakkert vann. Her viser siltet at det er Oksledalen og Storsteintjønn til venstre. Jeg så også at noen som satt telt ved et av de vannene til venstre når jeg gikk opp mot toppen av Øysteinnatten.

«Kortprat med to hyggelige turgåere»

På veien oppover traff jeg to hyggelige turgåere. Da jeg spurte dem om hvor langt unna jeg er fra toppen? Det er kun cirka 25 minutter å gå til oppen, svarer den ene. Tusen takk, sier jeg. Er det du som lagt ut et innlegg i gruppen «Topturer i Nome» på Facebook, i går (11.07.2020), spør meg den ene personen? Ja, det er meg, svarer jeg. Dette var et flott innlegg, forteller den hyggelige turgåeren. Tusen takk, sier jeg. Det er kun hyggelig å få slike tilbakemeldinger.

«Stoppet å regne»

Nå begynte å regne. Jeg måtte tar ut regntøy fra ryggsekk. Plutselig stoppet å regne. Jeg trengte ikke å ta regnjakken på meg. Det er mye snø som liggende ved fjellvegenne ved siden av stien. Nå er jeg fremme.

«Endelig på toppen»

Nå når jeg toppen. Det er vakker. Man kan nyte en flott utsikt på alle kanter. En kan se på herfra hele Midt-Telemark, Vestfold. Det er en lang liste som står på toppen som viser at hva kan man oppleve herfra. Jeg ser også Gaustatoppen fra Øysteinnatten-toppen. Det er et vakkert landskap fra sør til nord og øst til vest. Åh, det er kun nydelig å være her på toppen.

«Første gang på 30 år»

Da jeg kom tilbake traff jeg et par ved de tre lille hyttene. Etter at jeg passerte hyttene valgte jeg den høyre stien. Deretter kom jeg til toppen av Krintofjellet. Det er flott utsikt Bø sentrum og Jønnbu.

Når jeg kom meg ned fra Krintofjellet til startpunktet for Bøkstulnatten gjentraff jeg det hyggelige paret. En av dem sier at den har bodd 30 år i Bø i Telemark, men aldri vært på toppen av Øysteinnatten. I dag var denne på toppen for første gang. Paret gikk ned til parkeringsplassen. Jeg gikk til toppen av Bøkstulnatten. Her er det mye vind. Herfra kan man se på fin utsikt mot Grengedal og Norsjø.

«Drøm om å finne et norsk forlag»

Da jeg utga min første bok på norsk «FRA TORTUR TIL TRYGGHET» søkte jeg opp cirka 50 forlag i det lille landet vårt. Jeg lyktes ikke, men motivasjonen min var ikke ødelagt. Boka mi utga fra USA. Jeg er ennå i tapt med kr. 7000,- på dette prosjektet. Likevel er jeg glad i at jeg klarte å utgi mi bok på norsk rett etter ett år jeg kom til Norge.

Jeg har en drøm om å gi ut ei ny bok som vil omhandle mine flotte naturopplevelser i det vakre landet hvor jeg vil beskrive om hvordan jeg lærte å gå på ski. Målet mitt er å kunne hjelpe til en god og effektiv integrering av de som kommer eller kom til Norge da de må lære seg norsk, bør lære norsk kultur, tradisjon, det norske samfunn og system.

I tillegg har jeg en tanke om at naturen kan være en god arena for å lære seg norsk og norsk kultur gjennom å bli kjent med nordmenn. Ikke bare det er naturen også et flott virkemidler til å løse psykiske utfordringer isted for å bruke masse penger i dette feltet. Jeg håper på at denne gangen vil jeg finne et norsk forlag som kan gi meg mulighet til å realisere drømmen min.

«Sinnet mitt er fult av glede»

Jeg føler meg privilegert. Det var fantastisk opplevelse av en herlig utsikt og en vakker natur. Jeg startet å gå på turen kl. 11:03. Da jeg kom tilbake fra Øysteinnatten via Krintofjellet og Bøkstulnatten var det klokka 14:26. Dette er min dagens turhistorie. Jeg gleder meg til en arbeidsuke før jeg går på ferie.

Allerede har jeg vært på Gygrestolen, Luberg, Bryggefjell, Jøronnatten, Skåråfjell, Narefjell, Stangefjell, Sundbøfjellet, Meheifjell, Husefjell, Brennemonuten, Høyslass. Hvilke topper kan jeg nå tenke meg på å nå?

God sommer!

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.