RSS Feed

«Min kjærlighet, min takknemlighet»

Posted on

Dagen i dag i 2011 landet jeg og min lille familie i det vakre Tromsø. Jeg tok nettopp tre av de fem-bildene ut av vinduet i det bofelleskap jeg bor i her i Midt-Telemark. Det har vært strålende å være i det lille landet mens jeg mistet min svigerfar, store bror og min nevø. Sørgen er inne i hjertet. Jeg har ikke glemt mine røtter. Min integrering er mitt ansvar. Jeg er glad i å nyte den vakre norsknaturen. Når jeg er ute i naturen møter jeg nordmenn. Jeg liker å prate med folk. Mitt humør og min positivitet vil jeg spre rundt omgivelsene mine. Jeg går ofte på tur til fots, på sykkel eller ski i skog, marka og fjell mens jeg aldri var på slike turer da jeg vokste opp i et varmt land (Mitt fødeland). Min livsviktige kamp er nå over da drømmen min om å være stabil-bidragsyter er oppfylt. Nå er det mitt fokus på mennesker og muligheter. Jeg vil gjerne bruke mine livserfaringer fra det hele livsløpet mitt til å inspirere noen andre slik at de kan være bidragsytere og selvhjulpne. Et trygt arbeidsliv for alle, et trivelig familieliv, en god oppvekst av barn og unge, en effektiv integrering av nye landsmenn, et solidarisk og harmonisk felleskap, like muligheter til alle er viktige områder for meg. Noen sier til meg at jeg er «Mer enn norsk», men jeg vil si at jeg ikke er det mens jeg føler meg norsk. Dette er min nåværende identitet. Jeg er heldig som er takknemlig til «Amnesty International», «Pen International», «Hamburg Stiftung», «Internasjonale Haus der Autoren Graz», «Committee to Protect Journalists», «Reporters Without Borders», «Asian Human Rights Commission», Tromsø bibliotek og ikke minst «ICORN» for at jeg ennå lever og for å få muligheten til å bli norsk. Videre er jeg takknemlig til hele samfunnet for min integrering. Jeg vil foretrekke å si at Tromsø er min norske hjemby som tok imot meg og min familie, Oslo er min andre norskhjemby som ga meg mulighet til å fortsatt være bidragsyter og Midt-Telemark er mitt halve hjerte som ga meg mulighet til å bli permanent bidragsyter. Mitt føde land er min første kjærlighet. Norge er min siste kjærlighet. Jeg er glad i hele landet. 18. mai er min livets historisk dag som jeg ikke vil glemme til jeg dør🇳🇴❤️💙

«17. mai-feiring: Følelse og stolthet» 🇳🇴, 17.05.2020

Dette er min fabelaktige 17. mai-feiring i år 2020 her i Midt-Telemark på en flott måte. Dagen startet på 17.mai-frokost uten min lille familie. Så gikk jeg på tur til «Åstjønn». Jeg ble kjent med et pensjonist-ektepar på turen i det strålende været. Deretter deltok jeg på 17. mai-biltog. Det var mange flotte veteranbiler. De fine og hyggelige folk og de flotte barn som kom ut ved hele tog-kjørerute fra Gymnasbakken, opp Vreimsida til Emils auto, ned Forbergslettene gjennom Bøgata, til Gvarv, Akkerhaugen Nordagutu og tilbake til Bø via Hørte og Gvarv. Alle vinket til hele toget. Dette var stas! Dagen er barnedag, Grunnlovsdag, flaggdag og nasjonaldag. Det betyr at dagen er for demokrati, frihet, solidaritet, identitet, stolthet som betyr for meg å ta ansvar for familie, felleskap og fremtid. Kongen vår er det nasjonens symbol. Det var hyggelig at Kongeparet og Kronprinsparet kom ut i byen med «Frihetsbil» til å hilse folk på en uvanlig 17.maidag. Kongens tale på 17. mai var inspirerende. Familien sier de savner meg der de er. Min følelse om å være uten familien her er også ikke bra. Likevel synes jeg at årets alternativ 17. mai-feiring var vakkert🇳🇴❤️💙 Jeg er glad i hele Norge💚💜 ALT BLIR BRA💜💚✌️🇳🇴🌹

« Nærkontakt med ungdom og Narefjell» 16.05.2020

Jeg var i nærkontakt med Narefjell på Nordugata. Samtidig fikk jeg mulighet for å ha «Små-prat» med 2-unger. Snart blir det 17. mai-feiring. Turen var flott, utsiktene på alle kanter var vidunderlig og vakker, følelsene mine er nå gode. Siden jeg har flyttet, 14.04.2020, fra Oslo til Midt-Telemark har jeg vært på flere turer blant annet, Lifjell (På ski), Bryggefjell, Høyslass, Breisås, Gygrestolen og Stangefjell (Til fots) . Dagens tur var på Narefjell. Jeg kjørte fra Bø i Telemark til Nordugata sentrum. Så kjørte jeg under Jernbanebrua gjennom boligfeltet. Deretter kom jeg til en bomveg og betalte gebyr på kr. 50. Herfra kjørte jeg til parkeringsplassen gjennom skogsbilvei ca. 5 km. Også gikk jeg til toppen av Narefjell. Det var mye snø og gjørme etter at jeg gikk ut av Traktorveien og passerte skogen. Jeg så også en gammel hytte før toppen. Selv om jeg var nysgjerrig på å vite om hva heter denne hytte når den ble bygd, fant jeg ikke historien om denne hytta. Det snødde litt da jeg var nærmere til toppen. På toppen var det luftig. Jeg er utrolig glad i å oppleve en flott og herlig utsikt på alle kanter. Man kan nyte den vakre utsikten mot Gvarv, Akkerhaugen, Sauherad, Skien, Notodden og mot Brattfjell, Gaustatoppen, Vindeggen, Lifjell, Jonsknuten og Blefjell. Det er litt over to timer brukte jeg på hele turen, både tur og retur (12,43-14:46). Jeg ble på turen kjent med to unge menn hvorav den ene går på lærling i elektrofag og den andre går på VG i idrettslinje. Når jeg er på tur kommer jeg fort i kontakt med ungdom. Det høres bra ut at disse ungene jeg traff ikke faller ut av utdanning og lærling. Vi har snakket sammen hele veien på tur og retur om ulike utfordringer i ungdomsliv. Jeg synes at det er spennende og artig å møte unge mennesker. Da jeg var på tur til Bryggefjell ble jeg kjent med tre Høgskole-studenter. Som person er jeg glad i å snakke med folk. Jeg opplever at det fungerer godt og gir gode resultat av å jobbe med ungdom når det gjelder å motivere dem til jobb eller utdanning. Den koronapandemien gjør kanskje ungdomsliv utfordrende som vi må overvinne så fort som gjøre det mulig. Nå gleder jeg meg til å feire 17. mai på en helt annen måte enn vi er vant til å feire Grunnlovsdagen 🇳🇴🎂🎉❤️💙Takk til ungene for hyggelige prat og selskap på turen 💐😊

«Min flotte opplevelse av Gygrestolen», 07.05.2020

Uten mat og drikke duger helten ikke. Selv om jeg hadde mat og drikke inne i sekken på ryggen fikk jeg spise og drikke da jeg hadde tanke bak hode at jeg skulle komme meg ned før sola går ned. Jeg klarte det. I dag nådde jeg toppen av Gygrestolen. Ingen traff jeg på hele turen, tur-retur. Jeg begynte å gå ved parkeringsplassen kl. 18:22. Da jeg kom tilbake på startpunkter kl. var 20:41. Det var en fantastisk opplevelse av den flotte naturen. Jeg gleder meg til en fin fredag og et hyggelig familietreff. Nå må jeg spise og drikke. Ha en fin torsdags kveld😊

«Min opplevelse min egenskap», 19.04.2020

Det var en fantastisk tur på Bryggefjell i strålende solvær i dag, 19.04.2020. Jeg ble kjent med Søren, Lars og Espen på den minnerike turen. Det var hyggelige selskap av de trivelige ungene. Jeg hadde sommersko på meg. Turstien var kombinert av snø, gjørme, vannføring. Så ble skoene våt. Dette forholdet har ikke gitt meg noe dårlig følelse om turen da denne turen er en av mine flotte turer i det lille landet 💙❤️ På toppen av Bryggefjell har jeg opplevd av en vakker utsikt mot Bø, Bøelva, Lifjell, Blåfjell, Gvarv, Norsjø osv. De nye vennene mine mener at jeg er god på å bygge relasjon med mennesker! Det er hyggelig å få en slik flott attest fra Dem. Tusen takk Espen, Søren og Lars både for selskap, attest og turen 💚💜 Jeg gleder meg til en ny arbeidsuke før jeg får mulighet til å bli sammen med min lille familie kommende helg 💚💜💙❤️ Ønsker alle en koselig søndags kveld 😊

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.