RSS Feed

Mitt bokprosjekt og en herlig opplevelse av Gaustatoppen!


dsc00722 dsc00729

dsc00731 dsc00732 dsc00754 dsc00737

Jahangir Akash: Egentlig hadde jeg tenkt å ta en tur til Gaustatoppen før jeg når Norges tak og den mest spektakulære turen til Trolltunga. Men jeg nådde først Galdhøpiggen, deretter opplevde jeg Trolltunga. Så fikk jeg en stor glede av Gaustatoppen. Det var en søndag, den 11. september 2016, var jeg på toppen av Gausta-fjell.

Jeg var ikke sikker at jeg kunne nå toppen på den nevnte dagen på grunn av værforhold som var skiftende. Selv om jeg hadde en plan om jeg skulle begynne å kjøre fra Oslo mot Rjukan tidlig om morgenen, gikk det ikke an. Da jeg våknet opp kl. 04:46, så jeg ut av vinduet er at det var regnet. Så ombestemte jeg meg for å ikke dra til Rjukan nå. Jeg la meg igjen og sov. Nå våknet jeg opp igjen kl. 10:13. Det var sol og et fint vær ute. Jeg ble glad i det flotte solværet. Først spiste jeg frokost så fort jeg kan. Tursekken min var klar fra kvelden il lørdagen, den 10. september 2016.

Nå var jeg klar for en pen kjøring mot Rjukan. Så kom jeg på parkeringsplassen ved den leide leiligheten. Jeg prøvde å få bilen ut av parkeringsplassen. Men det var en stor utfordring å komme ut på grunn av gateparkering. Det var mye ut og inn med bilen ved parkeringsplassen der vi bor. Her vil jeg si at å ha parkeringsplass ved et borettslag bare er tull når man ikke kan ta ut bilen fra parkeringsplassen på en behagelig måte på grunn av en gateparkering. Heldigvis klarte jeg å la bilen ut på veien.

Imidlertid begynte jeg å kjøre. Det er fin fargerik-høststemning på begge sider av veien mens jeg kjørte. Jeg opplevde flotte dal, klare himmel, fine skog, høye fjell, fantastiske trær på veien. Så ankom jeg på parkeringsplassen ved Stavsro. Klokka var like etter 13:00.

Ja, nå er det tid å rusle mot det flotte tårnet. Mange sier at det er lett å nå Gaustatoppen fra veien mellom Rjukan og Tuddal. Dette sier også DNTs beskrivelse. Så valgte jeg samme vei for å oppleve en herlig natur fra Gaustatoppen.

På startpunktet traff jeg en familie på tre. Jeg tenkte at det var fint å ha selskap. Det var mye vind. I  begynnelsen av turen markerte jeg derfor at det ville vært veldig kald på toppen selv om det var en strålende sol oppe på en klar himmel. Familien gikk mot toppen, mens jeg måtte parkere bilen min på en lett måte at jeg kun kunne kjøre når jeg kommer tilbake.

Jeg så familien at de gikk oppover. Barnet var på ryggen av pappaen. Etter at jeg gikk ett kvarter rakk jeg familien. Så slo jeg en prat med dem. Det var hyggelig å bli kjent med den flotte familien. Familien har hytte i Rjukan-område. De ville overnatte på hytta. Så gikk fortere fordi at jeg måtte komme tilbake Oslo etter at jeg når toppen. Nå traff jeg to personer. De kommer fra Canada. Jeg fortsatt å gå oppover gjennom steiner og på en flott sikksakk sti. Man kan treffe flere NORAD-skilt på stien, og det står fine ord og sitater på skiltene.

Oj, jeg nådde allerede Gaustatoppen-Turisthytta.  Det var folksomt. Jeg var grådig å få spiste vaffel. Så kjøpte jeg en stor vaffel. Vaffelen var veldig god. Et strålende vær. Sola smilte og smilte.  Et knallfint vær. Men det var kalde vind. Jeg prøvde å gå på terrenget på bak side av tårnet. Det var forferdelig vind. Vinden ville blåse meg bort nedover. Så turte jeg ikke å gå hele terrenget, men halvparten av den lange nesen. Det var en flott og herlig opplevelse.

Selvfølgelig er det et vakkert og vidunderlig utsiktspunkt kan man nyte fra Gaustatoppen. Det er også en beskrivelse finner man om at man kan oppleve en 1/6 av Norges areal herfra. Det var en unik opplevelse av en fantastisk natur.

Ja, jeg har lyst til å gi en bok om mine herlige naturopplevelse i Norge. I de siste fem årene har jeg opplevd de flotte fjellturer i landet. Så vil jeg bruke de fine topptur-bilder som jeg har tatt på de herlige turer i boka mi. Aller viktigste er for å få takk i å gi ut boka mi er å finne et forlag og en partner som kan gå gjennom mine turbeskrivelser for å rette språklige feil. Håper noen kan hjelpe meg til å belyse bokprosjektet mitt.

Jeg kom tilbake på parkeringsplassen like før kl. 18:00. Neste år vil jeg nå både Preikestolen og Kjerag. Selvfølgelig kommer jeg til å nå mange andre turer også. Jeg har lyst til å oppleve det flotte lille Norge i løpet av de kommende årene.

Imidlertid var jeg heldig at jeg opplevde en vakker naturopplevelse da jeg har vært på tur både på Galdhøpiggen, Trolltunga og Gaustatoppen mens det var et strålende solvær på alle de tre turene.

dsc00701 dsc00700 dsc00681 dsc00680 dsc00679 dsc00639 dsc00661 dsc00665 dsc00673 dsc00626

 

Legg igjen en kommentar

