RSS Feed

Var på en motiverende og fornøyelig tur


Pappa, vi skal på tur i Østmarka i dag (den 30. juli 2016). Da jeg stilte dette spørsmålet til mitt 9-årige barn, ble gutten veldig overrasket. Hvorfor? Fordi gutten mener at når gutten er på fri fra skole og AKS, bør han bare være slappe av. Likevel har gutten bedt meg om å gå på en kort tur, men ikke lang. Nå må jeg være en motivator, tenker jeg. Vi skal på en sykkeltur. Vil du bli med meg, pappa, spurte jeg gutten min? Ja, jeg kan sykle men ikke på bakker nedover, svarte gutten. Min beste livspartner dro til byen for å handle. Vi begynte å sykle fra Bøler mot Østmarka. Først kom vi til Rustadsaga via Nøklevann skole og Bogerud. Så ønsket gutten se på vannet ved demningen. Etterpå trillet vi syklene til veien. Deretter nådde vi Kattisa. Her ville den flotte gutten avslutte turen og komme tilbake hjem. Så er det min tur som veileder og motivator. Jeg begynte å motivere sønnen til å sykle til Sarabråten. Pappa, vi kommer avslutter turen derfra, sier gutten. Vi kom til Sarabråten. Gutten vil nå spise kvikklunsj. Vi spiste der. Jeg forteller gutten om den tragiske historien under andre verdenskrig, og det minnesmerke som står på Sarabråten. Så ble gutten nysgjerrig på minnesmerket. Pappa, nå kan vi sykle hjem tilbake, sier gutten. Nei, vi sykler videre til Ulsrudvann, svarte jeg. Nei pappa, jeg kan ikke sykle mer, foretrekker den hyggelige gutten. Hvilken vei vil du ta hjem tilbake, lengre eller kortere vei, spurte jeg. Hvis vi sykler tilbake Rustadsaga og Nøklevann skole, er den vei lengre enn hvis vi tar veien til Ulsrudvann og Haraløkka, forklarte jeg. Så kan vi sykle hjem via Ulsrudvann, spurte sønnen min. Ja, det vil jeg si deg om at den er lettere og vi kan fullføre en tur rundt hele Nøklevann, gjentar jeg. Da vi kom til Ulsrudvann, fikk gutten saft å drikke. Så fullførte vi turen fra Bøler til Bøler via Nøklevann, Rustadsaga, Kattisa, Sarabråten, Ulsrudvann, Haraløkka. Det var en kjempeflott tur. Vi syklet og trillet. Av og til måtte jeg trille begge sykler da skulle jeg trenge å motivere gutten til å fullføre hele turen rundt Nøklevann. Jeg er stolt av gutten. Etter at vi kom hjem, spiste vi middag, sammen med Farhana. Gutten er tatt mitt bilde. Men han liker ikke å la sine bilder på Facebook. Jeg og gutten min er fornøyde med turen.

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

