RSS Feed

Min integrering og mitt engasjement!


Det er interessant å følge den politiske debatten på NRK. Når det gjelder en god integrering bør jeg ha å si litt noe om dette. Selv om jeg ikke vil si her jeg mener, vil jeg ikke skrive her nå. Jeg har fått høre et blikk av den viktige debatten. Hvis man tenker på å få/ha en god integrering av oss som kommer fra andre land enn Norge, bør man kartlegge av kompetanse, utdanning, vilje til innvandrere, og behov for tilrettelegge til å få fylle på gap som de har for å komme ut i arbeid. Selvfølgelig bør de få mulighet for å komme videre i sine liv til å bidra til samfunnet. Hva trenger man for å integrere i et nytt samfunn? Man må lære seg språk (norsk), man bør ha en vilje for å lære det nye språket. En må være positiv til å tilpasse med den kulturelle forskjellen (begge sider, både fra deg og meg). Det er mye tilrettelegging, arbeid og virksomhet både fra private sektorer og offentlige sektorer for å ha en god integrering av innvandrere. Kanskje trenger det bare et effektivt samarbeid for å nå målet. Jeg som en selv innvandrer må jeg forstå at jeg har rett å få støtte av det gode velferdssystemet, samtidig må jeg følge etter mine plikter og krav for å få støtte. Man må være fleksibel og tenke positiv og vilje til å bidra tilbake samfunnet ikke bare utnytte de gode ting. Samfunnet bør hjelpe innvandrere til å skaffe jobb i virkeligheten de som ønsker å bidra med å være skattebetalere. Og de som misbruker systemet eller utnytter velferdsgoder, bør de være kontrollet og stoppet. Hvis man har erfaring, kompetanse og utdanning, bør man få en mulighet til å bruke sine kompetanse. Dersom man ikke får den muligheten kan man ikke selvhjulpende heller ikke bidra til samfunnet. Her trenger mye samarbeid (må være effektiv, ikke bare muntlig og på papir) og en stor forståelse om de praktiske utfordringer vi har. «De som utnytter systemet her i landet, har de det bra. Men de som ønsker å skaffe seg jobb mens de har kompetanse og erfaring, er det vanskelig for dem å få seg en jobb dersom man har innvandrerbakgrunn (ikke vestlig)». En av mine venner uttalte dette for noen dager siden. Ja, kanskje vennen min er rett? Likevel er jeg ikke enig med denne type uttaleser. Mens jeg er positiv og ser nye muligheter, leter etter alternativer og vil komme videre. Jeg håper alle involverende parter i samfunnet bør ta en virkelig og effektiv løft på en effektiv og god integrering av oss (innvandrere), og vi må tenke på å lære oss språk og følge de norske system og lover. Etter min mening er at det trenger en felles forståelse om å respektere alle ulikheter av kultur, tradisjon og samfunns oppførsel, mens en bør ha en tilpasningsevne til å venne seg i det nye samfunnet. Det vil si at det ikke betyr at man glemme sine kultur, tradisjoner. Men det er viktig for et felleskap er at vi må forstå enkeltes situasjon, holdning og hvor man vokser opp i et langt liv før man flytter til et fremmed land på grunn av enten økonomi, krig, konflikt eller for å nye ytringsfrihet. Her må jeg si min mening om at frihet betyr ikke bare å nyte friheten, må man ta ansvar også for å nyte frihet og gi rom andre for å nyte samme frihet. Jo, jeg gleder jeg meg til å følge etter den spennende debatten. God helg!
About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

