RSS Feed

Et besøk for integrering og framtid!


I dag hørte jeg en debatt på radio om arbeid, arbeidsledighet og integrering. Ja, debatt-temaet er viktig for samfunnet. Og jeg vil bidra til samfunnet med mine kompetanser og diverse livserfaringer om jeg kan. Samtidig har jeg prøvd å integrere i det nye samfunnet. For å få en vellykkede integrering må man tenke å lære seg språk og skaffe seg jobb. Dersom det ikke blir mulighet for å fortsette å jobbe, må man se på andre alternativer. Så har jeg begynt på forhånd å tenke på livets behov for å skaffe en fastjobb. Derfor har jeg vært på besøk hos Universitetet i Oslo (UiO) og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Det flotte besøket handler om å se på muligheter til å ta et masterstudium enten i «Sosialarbeid», eller «Statsvitenskap» eller «ORGANISASJON, LEDELSE og ARBEID» for å komme videre i et stabilt arbeidsliv. Det er alltid lærerik å bli viderehenvist fra en til en annen person. Håper besøket mitt vil gi et godt resultat i å nå ønsket mitt. Selvfølgelig tar det tid. Det kan hende at det tar minst to år å fullføre studiumet om jeg kan få muligheten til å studere et av de ønskede fagaene som jeg nevnte ovenfor. Jeg krysser fingrene mine! Det er ikke lett å integrere i et nytt samfunn hvis man ikke får bruke sine kompetanser og erfaringer. Midlertidig ansettelse heller ikke en løsning på å integrere i samfunnet. Håper det vil bli kartlagt på kompetanser, erfaringer og arbeidskraft av innvandrere som har fått oppholdstillatelse. Så blir det godt integrering av innvandrere i samfunnet.

About Det nye livet

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

