RSS Feed

Sinnet mitt er glad i det lange og vakre dalsøkket!


Jahangir Akash: Min trivelige tidligere sjef anbefalte meg om å ta en tur til Høgevarde. Vi kom til Norefjell Ski & Spa den 10. juli 2016. Fra dag en tenker jeg på å ta en tur til Høgevarde. Men det er ikke lett å fullføre turen på grunn av værmelding om torden og lyn. I tillegg var det regnet både på mandag og tirsdag.  Likevel prøvde jeg å ta turen på tirsdag. Men det lyktes ikke. Jeg måtte snu etter at jeg gikk tre kilometer. Så bestemte jeg meg om å ta turen for enhver pris. Det var på osndag. Formiddagen var det regnet. Jeg var klar for å ta turen etter at jeg sto opp. Men regnet var en hindring. Da klokka passerte 12:30, ble sol dukket opp. Det var ikke helt klar himmel. Men jeg tenkte at det er en mulighet til å begynne å gå på tur ut i naturen, mens regnet tok en pause. Hovedmålet mitt var å nå toppen av Høgevarde. Jeg har prøvd å få selskap av andre dersom noen tar turen. Så snakket jeg med en jente i resepsjon av Norefjell Ski & Spa om at hvis noen vil ta den turen jeg ønsker å bli med på turen. Det var ingen som skulle ta turen. På onsdag, i går, møtte jeg den hyggelige jenta i resepsjon igjen. «Vi har vært på Høgevarde. Det var kaldt, blåste mye, og vi brukte syv timer på turen», sier resepsjonsjenta. Jeg ble forbauset! Denne beskjeden har gitt meg en inspirasjon til å fullføre turen. Jeg er motivert til å ta turen. Det var klokka 12:46. Jeg begynte å gå mot toppen av Høgevarde.

Så ankom jeg til en gapahuk ved Kjærleikshaugen. Der traff jeg noen som sitter på benkene og prater hverandre. Jeg hilste på dem, og begynte å prate med dem. Til slutt spurte jeg dem om de skulle gå på Høgevarde. «Nei, vi tenker ikke på den turen», sier gjengen. Derfra så jeg at noen gikk mot toppen av Høgevarde. Så ble jeg inspirert av dem til å fortsette fram. Jeg kom til en flott bro. Så fikk jeg oppleve et velkomst regn. Jeg trodde at regnet skulle stoppet etterhvert. Men dessverre var det ustoppende regn. Jeg måtte bli «unorsk». Det var så kraftig regn. Jeg måtte ta paraplyen ut av sekken. I de siste årene etter at jeg kom til Norge (mai 2011) har jeg aldri sett at noen går på fjelltur med paraply uansett værforhold. Nå så jeg at noen kom tilbake fra fjellet til ned. Jeg spurte de om det hadde vært på toppen. «Nei, det er umulig å gå på en lang tur i regnvær», sier de. Dette er ikke bra for å få motivasjonen min opp til å nå turen.

Øynene mine rakk at tre personer fortsatt å gå fram. De er min inspirasjon. Så fortsetter jeg. Det er skikkelig kraftig regn. Jeg tenker bare på om torden og lyn. Det er ikke lurt å gå på fjelltur i torden- og regnvær. Likevel pågår en stahet for å nå toppen av Høgevarde. Det er flott terreng. Så ser jeg en foss. Fossen gjør naturen vakre. Fossen kommer fra en elv. Elven er en samling av mange fine bekker. Ved elven er det et vakkert terreng. Det en en sti som er blått. Av og til må man hoppe over myra. Selvfølgelig møter man stående vann. To kvinner snudde som er foran meg. De har en hund med seg. Hvorfor kommer dere tilbake, hadde dere vært på toppen, spurte jeg kvinnene? «Nei, det er ikke mulig å gå på tur det kraftige regnværet, og det kan være torden, lyn og tåke», svarte de to hyggelige kvinnene.

Inspirasjonen min er blitt ødelagt en gang til. Så kom jeg til en vidde (Ikke Hardangervidda eller Finnmarksvidda). Herfra er det ikke så lang til Storleinåsen. Jeg fortsetter. Og jeg ser fram at en person fortsetter å gå fram. Min siste inspirasjon er denne personen. Denne personen går raskere en meg. Av og til blir personen forsvunnet. Så tar jeg fart på beina. Jeg kom til en annen vidde. Nå begynner å låse. Hva skjer med himmelen i dag? Det regner og regner. Alle klærne mine er våt. Fjellskoene mine er fult av vann. Uansett blir jeg stadig glad i turen min. Når jeg var inne i et langt og vakkert dalsøkk, ble jeg utrolig glad i det. Min sjel og mitt glade sinn var fult av glede. Og jeg glemte at kroppen min begynte å forstå at kroppen trenger å være hvile.

Jeg kom allerede seks kilometer. Nå må jeg skifte klær. Nettopp skiftet jeg klær. Men de tørke klærne er blitt våt på to/tre minutter. Jeg er sulten også. Det er mye mat og frukt inne i sekken min. Hvis jeg begynner å åpne sekken for å mate meg, blir jeg kanskje frys. Jeg spiste to bananer. Selv om uten mat og drikke duger helten ikke, er det nok å være fornøyd med to bananer nå. Den personen som er foran meg, rakk jeg ikke mer å se personen. Jeg tenker at det kanske er lurt å snu nå. Nei, det er bare tre kilometer til. Så fortsetter jeg å gå. Men kroppen min begynner å forstå at jeg ikke kan gå lang i regnvær. Likevel fortsetter jeg. Plutselig ser jeg at en person kom tilbake fra Høgevarde. Er det samme personen går foran meg, lurer jeg? Da kom personen foran meg hilste jeg på den høye mannen. Jeg spurte han om han har vært på toppen? «Nei, jeg har vært på toppen av Høgevarde flere ganger. Nå orker jeg ikke å nå toppen i regnvær», sier personen. Hvor er det toppen, spurte jeg? Det er to kilometer herfra, og etter det fjellet vi ser kan du se på toppen, sier mannen. Ønsket mitt er ikke nå da denne gangen, sier jeg. Kan du bli med meg til toppen, spurte jeg? Det er ikke så lang herfra il toppen, sier den smilende mannen. Hvis du ikke bli med meg, vil jeg ikke gå fram alene, jeg må snu og ble med deg på retur, sier jeg.

Vi står og prater i regn på en liten stund og blir kjent med hverandre. Den ukjente personen blir snill mot meg. Så begynner jeg og Terje Thorstensen å gå mot toppen. Da vi rakk Høgevarde DNT-hytte, som er bygd i 1893, ser vi at to personer sitter og koser seg utenfor hytta. Vi hilser på hverandre. Toppen ligger litt oppe fra hytta. Det står snø på fjellveggen ved hytta. Regnet er stoppet nå. Vi går til toppen. Så kom vi tilbake til hytta. Vi får hjemmelagde solbolle fra de andre to personene. Det er fint å prate med dem. Terje serverer meg brunost og brødskive. Jeg liker godt brunost og brødskive.

Det er fjell, fjord rundt DNT-hytta. Høgevarde ligger på 1459 moh.  Etter at jeg flyttet fra Tromsø til Oslo den 1. januar 2015, har jeg ikke fått frisk fjelluft. Jeg er kjempefornøyd med den turen. Så fikk jeg flotte naturopplevelser. Etter at spise-og hvilepause er ferdig, begynte vi å komme tilbake. Kanskje kom vi to kilometer fra Høgevarde-toppen. Så så vi at et reinsdyr løp mot oss. Det var ikke en reinsdyr-flokk, bare et reinsdyr som løp så fort. Jeg har aldri opplevd at et reinsdyr kommer så nært til mennesker. Det er en herlig opplevelse av et reinsdyr. Da vi kom tilbake på det lange terrenget av turen, fulgte to fjellnipper etter oss. Det var en variert og fascinerende naturopplevelse. Jeg fikk oppleve et nydelig og kraftig regn hele veien på oppturen fra Norefjell Ski & Spa til toppen av Høgevarde. Men nedturen var uten regn. På den spennende turen fikk jeg oppleve av reinsdyr, fjellnippe, rype, skogstjerne, mange flotte vann/tjern, de stabile tåke, fine bekker, en fantastisk elv og ikke minst en herlig, vakker, vidunderlig, fantastisk og fascinerende natur. Jeg brukte totalt fem timer og 37 minutter på den vakre turen, inkludert foto- og matpause. Jeg begynte å gå på turen kl. 12:46, og kom tilbake kl. 18:23.

På veien avtalte vi å bli kjent med hverandres familie. Så samlet vi i resepsjon av Norefjell Ski & Spa, kl. 21:00. Det var et nydelig kveldsselskap. Ja, det er kjempehyggelig å hilse på alle i Thorstensens familie. Tusen takk, Terje for den herlige turen og det familie selskapet. Dette er en god anbefaling om å ta Høgevarde-toppturen. Tusen takk, snille Jannicke!

13-07-2016 13-07-2016-98 På Høgevarde 13.07.2016 13-07-2016-10 13-07-2016-11 13-07-2016-28 13-07-2016-32 13-07-2016-49 13-07-2016-60 13-07-2016-70

 

 

 

 

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

