RSS Feed

En uvanlig tanke for en bedre fremtid!


Tanken skal bli ikke likt av de fleste, sikkert jeg!
 
Mitt 9-årige barn har sagt at «Verdens rikeste land har gateparkering-ordning». Det er rart, legger han til! Hvorfor sier du sånn, spurte jeg barnet om det? Fordi jeg måtte stoppe mange ganger på grunn av gateparkering mens jeg sykler til marka, besvarte barnet. Ja, det var ingen plass å gå på veier. Mange parkerte sine biler her og der og ulovlig. Jeg hadde ikke noen grundig forklaring om det spørsmålet fra barnet mitt!
 
Derfor vil jeg i dag skrive et innlegg på Facebook om et annet tema. Jeg pleier å skrive om mine naturopplevelser gjennom mine turer i marka eller om hverdagsaktivitet. I dag fikk jeg en opplevelse av hvordan man parkerer sin bil i det flotte Oslo. Ja, jeg vet jeg ikke er politiker. Etter at jeg forlot mitt første hjemland, snudde jeg meg å skrive om noe fra politiske tema til naturopplevelse i det nye hjemlandet mitt. Menn i dag ønsker jeg å snakke om et tema som er klimagassutslipp fra bil.
 
Selv om jeg eier gammel bensinbil, prøver jeg å ikke bruke den hvis jeg/familien ikke må gjøre det. Dette temaet er et populært tema overalt. Verdensledere er beskymret over klimagassutslipp. Hvordan kan man redusere klimagassutslipp for å ikke ødelegge fremtiden vår. Alle vet om det. Det er millionvis tiltak om å redusere klimagassutslipp.
 
Jeg ser at noen politikere i Oslo prøver å få redusert klimagassutslipp fra transport ikke minst fra private biler. Derfor prøver de å gjennomføre mange gode tiltak blant annet å fremme el-bil, oppfordre å få flere syklister på gata isteden for bilister med mer. I dette arbeidet vil jeg tenke å gi et forslag til myndighetene om å redusere klimagassutslipp. Selvsagt blir mange sur på mitt forslag. Men jeg tør å si det høyt som min mening.
 
Det ville vært kjempeeffektiv å redusere klimagassutslipp i Oslo, hvis myndighetene kunne tenke på å gjennomføre de følgende tanker:
1. Å fjerne gateparkeringstilbud,
2. En familie kan få bruke en bil,
3. Det er forbudt å ta bilen til og fra jobb dersom du bor i Oslo og jobber inne i Oslo,
4. Myndighetene kan subsidiere på å bytte bil fra vanlig bil til EL-bil,
5. Det er forbudt å parkere bil ved natur/tur-parkeringsplasser på arbeidstida mens du ikke er på tur i marka,
6. Dersom det er lurt/mulig myndighetene kan bestemme seg om å ikke øke billettpris til kollektivtransport.
 
Jeg mener at forslagene ikke hindrer noen til å komme på jobb og tilbake fra jobb til hjem med kollektivtransport fordi Oslo har et unikt kollektivt transporttilbud. Men de som trengs å bruke bil kan be få lov til å gjøre det. Myndighetene kan la dem som unntak, tror jeg!
 
Håper myndighetene tar disse forslagene på alvor når det gjelder vår felles fremtid. Jeg beklager på forhånd dersom noen ikke liker mine forslag. Likevel ønsker jeg en debatt om det viktige temaet. Håper fleste vil tenke positiv om forslagene når det gjelder våre barns fremtid! På den måte kan vi redusere trafikk-køen i den vakre hovedstaden, tror jeg!
About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

