RSS Feed

En av de beste turene mine var på Tonekollen


09-04-2016-3509-04-2016-88

I dag ønsket jeg egentlig å ta gutten på en tur i Nordmarka. Like før klokka 10:00 våknet jeg. Men plutselig ble endret tanken på grunn av gutten måtte gå på biblioteket sammen med sin mamma. Så fløt navn av Tonekollen i sinnet mitt. Det var flott at jeg klarte meg å bestemme for å ta Tonekollenturen i dag. En gang prøvde jeg å nå den toppen. Men det mislyktes på grunn av dårlig orientering om turen. Selv om jeg gikk fra Bysetermåsen til Tonevannet via Vangen på den gangen, måtte jeg snu. Det var to grunner til å snu hjem. Den ene grunn var ingen skilting på stier. Den andre grunn var det begynte å bli mørkt. Det finnes mye turbeskrivelse. Men jeg er ikke helt fornøyd med de fleste turbeskrivelsene. Hvorfor? Fordi det ikke står en god forklaring i detaljert på at hvordan man kan ta turen. Som for eksempel finner jeg ikke en forståelig turbeskrivelse om Tonekollen-turen. Alle turbeskrivelser som jeg har lest står ingenting om at etter Tonevannet hvordan man kan gå til Tonekollen. Jeg vil beskrive om hvordan man kan ta den flotte turen på en slik følgende måte. Hvis man tar den turen fra Oslo, bør du kjøre til Bysetermåsen. Der er står parkeringsmulighet. Eller kan man ta buss 550 (Oslo-Enebakk-Lillestrøm). Turen begynner fra parkeringsplassen på Bysetermåsen. Herfra en kan velge alternativ vei, enten å ta bilveien eller sti til Vangen. Etter Vangen skistue tar du til venstre. Så krysser du Pølseberget. Etterpå treffer du Tonevannet. Følg stien til høyre ved vannet. Det er en slik liten elv. Her får du en liten bru, så er det ikke noe utfordring å krysse elven. Deretter får du se mange skilt på et tre. Ta stien videre mot Flateby. Først treffer du Mosjøen. Det er et flott og vakker vann. Du fortsetter ved vannet. Etter en stund kommer en bratt stigning mot Tonekollen. Så får du se Naturreservat-skilt. Dette er et lite skilt. Etter dette skilt tar venstrestien selv om stien ikke er godt synlig. Følg etter den lange terrengen. Til slutt kommer du å se to stier. En går rett fram, og annen går til høyre side. Tar den høyre stien! Så kommer du helt inne i skogen. Fortsett å følge stien! Det kommer den bratteste veien. Den følger du helt til toppen. Så er du på toppen av Tonekollen. Det fantastiske området er vernet som naturreservat. Tonekollen toppen er 368 meter høyt. Herfra opplever du kanskje Østmarkas beste utsikt.

Mine opplevelser gjennom turen: Det var et dramatisk værforhold. Jeg fikk oppleve både regn, sol, blå himmel, vann, våt, gjørme, forskjellige trær, blomster og ikke minst treffe hyggelige nordmenn. Fra Bysetermåsen til Vangen var det helt fint å gå uten å spørre noen om hvordan jeg kan ta en tur til Tonekollen. Jeg begynte å spørre turgåere om hvordan jeg nå Tonekollen-toppen! En person som var inne på Vangen-stue, viste meg Østmarkaskart, og sa at jeg kan gå dit gjennom Pølseberget. Da jeg gikk halvparten av Pølseberget, traff jeg en kvinne som gikk mot Vangen. Så spurte jeg kvinnen om hun kan hjelpe meg til å orientere på å gå til toppen av Tonekollen. Det var en som jeg traff før på en tur til Grønlihytte. Den hyggelige kvinnen forklarte meg om hvordan jeg kan gå dit. I dag traff jeg ikke mange i skogen særlig fra Vangen til Tonekollen. Det var totalt seks personer som jeg traff. På slutten av Mosjøen traff jeg tre kvinner. Jeg trodde de var på toppen mens de gikk ned mot Vangen. Jeg hilste på dem. Så fortsetter jeg å gå mot toppen. Det var mye blåveis på begge sider av stien som var vakker ut. Jeg fikk også se elgbæsj på terrenget. Etter naturreservat-skiltet fikk jeg en annerledes opplevelse. Det var en fryktelig og stille følelse inne i hjertet mitt, men ute var det en vakker natur. Så var jeg grådig å nyte den. Da jeg nådde toppen, ble jeg utrolig glad i en flott og vakker utsikt jeg opplevde på toppen. Det var et bål på toppen noen som laget men ikke slukket. Det var en herlig stund på toppen helt alene. Den fredelige og stillende stunden kommer jeg aldri til å glemme som jeg opplevde på Tonekollen-toppen. Da jeg kom ned fra toppen så jeg at tre kvinner laget bål og koste seg ved Mosjøen. Jeg stoppet der og begynte å prate med dem. Det var hyggelig å bli kjent med de tre lærerne. Jeg begynte turen klokka 13:13, og avsluttet turen klokka 16:45.

About Det nye livet

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

