RSS Feed

En fasinerende naturopplevelse!


 

Av Jahangir Akash
Vi har hatt et herlig vær her i Nord. Turglade mennesker kan ikke sette seg hjemme når det er flotte værforhold. Så jeg var ute i naturen den 11. oktober 2014. Denne gangen traff jeg Middagsfjellet. Det var en helt ensom tur. Jeg begynte å gå mot toppen ved siden av Storvatnet oppe fra Grøtfjord. Den dagen møtte jeg mange utfordringer da jeg skulle klatre. Det var en fin opplevelse. Jeg fant ingen sti hele veien mot oppover. Sporadisk møtt jeg is på veien både oppover og nedover. Derfor måtte jeg ta en snarvei. Etter den turen bestemte jeg meg for å ta en tur enten til Brosmetinden eller Tromtinden. Derfor sto jeg opp klokka syv om morgenen 12. oktober, og spiste frokost. Jeg tok med mat og vann i sekken min. Selvfølgelig tok jeg med meg varme klær. Den største utfordringen var å kjøre bil til Rekvikeidet uten å ha piggdekk på bilen min. Veien var litt glatt. Så jeg kjørte forsiktig. Det gikk bra da jeg kjørte til Rekvikeidet. Først gikk jeg på tur til Brosmetinden. På toppen traff jeg et ektepar. Da jeg gikk mot toppen, hørte jeg noen lyder av skudd. Kanskje noen jakt på ryper, trodde jeg. På toppen av Brosmetinden traff jeg et hyggelig ektepar. Mannen tok noen bilder av meg. Jeg tok også noen bilder av dem. Det var nydelig utsikt til alle kanter fra toppen av Brosmetinden. Det store havet åpnet sitt hjerte. Over hodet mitt var en vennlig og rolig himmel. Ei måne smilte også. Månen var så vakker. Hele tida smilte den strålende sola. Oppe på fjellene så jeg at den nye snøen som malte toppene av fjellene. Det var samme maling også på hovedveien fra Tromsø til Tromvik. Over havet var det mange skyer. De hvite skyene så pene ut. Det var nesten ingen vind. Jeg gikk ikke på stien til toppen. Derfor støtte jeg på myr og lyng. Av og til sank føttene mine helt ned og ble våte. Etter Brosmetinden kom jeg tilbake til Rekvikvatnet. Så jeg parkerte bilen der på parkeringsplassen. Deretter begynte jeg å gå mot toppen av Tromtinden. Det sto et par biler parkert på parkeringsplassen. Da jeg gikk på kanten av Rekvikvatnet så jeg at noen gikk mot toppen. Så ensomhetsfølelsen min forsvant. Jeg gikk forbi denførste gjengen som var tre i lag pluss en hund. Etterpå nådde jeg den andre gjengen som var to i lag med en liten hund. Den gangen bestemte jeg meg for å gå i lag med dem, fordi jeg kjente ingenting om turen fra før. Det var ei russisk og ei finsk dame. En av dem hadde høydeskrekk. Imidlertid var det et fantastisk selskap opp til toppen. Derfra måtte jeg komme ned så fort som mulig på grunn av at jeg skulle hente sønnen min fra et bursdags selskap. Det var en nydelig natur- og utsiktopplevelse fra toppen av Tromtinden. Da jeg var på toppen av Brosmetinden trodde jeg at den var den flotteste utsikten som jeg noensinne hadde opplevd. Men det tok ikke så lang tid å skifte mening. Da jeg gikk på toppen av Tromtinden tenkte jeg at den toppen er den beste toppen som jeg har opplevd i mitt Tromsøsliv. Da jeg kjørte tilbake fikk jeg en overraskelse like etter Grøtfjorden. Selv om jeg kjørte i 60-fart mens det var 80-fartsgrensesone, akte bilen avgårde. Heldigvis gikk det bra. Det kom ingen bil mot meg, men noen folk og biler sto ved siden av veien. Åh, min Gud! Jeg var så heldig at det ikke skjedde noe da. Jeg er takknemlig overfor Gud. Imidlertid opplevde jeg i dag en super sol, en humørfull himmel, et hjertelig hav, en minneverdig måne, mange fasinerende fjell, et vakkert vann, mange hyggelige turgåere som jeg traff og selvfølgelig den vennlige, flotte, fantastiske og fasinerende naturen. Når man får en slik opplevelse på tur en herlig solfylt dag, har man lov til å være stolt av naturopplevelsen.

2014-10-12 13.17.56 2014-10-12 13.23.41 2014-10-12 13.26.35 2014-10-12 11.06.16

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

