RSS Feed

Forbauset over turkameraten!


pc3a5-rc3b8dryggen81

Av Jahangir Akash
Den 25. august 2014 har jeg vært på Tromsdalstinden for andre gang i år. Jeg gikk sammen med en mann på 77 år.
Alderen kunne ikke stoppe ham. Den spreke mannen går og går, fra en topptur til en annen.

Vi møttes på Jamnfjellet i fjor. Siden har vi vært venner. Jeg er imponert over hvor sprek Bjørnar, som mannen heter, er.
I dag nådde min turvenn og jeg 1238 meter over havet.

Da klokka var 12.45, begynte vi å rusle opp mot Tromsdalstinden. I starten gikk det ganske raskt oppover. Vi nådde
brua over elva og motbakkene på den andre siden. Etter hvert gikk det saktere for turvennen min. Han måtte ha flere
pauser. Dette var litt kjedelig for meg som var vant til å gå raskt. Men når man er sammen på tur, må man tilpasse seg
hverandre.

Plutselig kom det noen flotte og vakre jenter som gikk forbi oss. Jeg økte farten for å følge dem. Men jeg kom fort på at
jeg var på tur med min 77-årige venn. Da dempet jeg farten. Det var også flere bratte bakker akkurat der, så vennen min ble
ekstra sliten. Han fikk muskelsmerter.

Det kom nye turgåere som gikk forbi oss. Jeg ble litt forbauset over turkameraten min. Han hadde jo vært så sprek på turen
til Nonstinden noen dager tidligere!! Han var liksom en annen person enn den sprekingen han var på den turen!
Men oppover gikk det jo tross alt, sakte og med pause etter pause. Men endelig nådde vi toppen. Vi var glade begge to.
For det er en fin utsikt fra Tromsdalstinden!

Etter en god pause, med mat og drikke, bar det nedover igjen. Vi fulgte ei anna rute ned. Den ruta var ukjent for min turvenn,
men han likte den. På veien ned måtte vi krysse ei elv der det ikke var bru. Nå var det lettere for min turvenn siden det
stort sett var nedoverbakke hele veien. Kameraten min var i bra form da vi var nede klokka 18.45.

Den flotte vennen har nå vært på alle 21 toppturene i år. På veien hadde vi møtt 29 personer. Det var en trivelig tur også
fordi det er morsomt å møte og prate med nye folk.
På slutten av turen fikk jeg en attest av vennen min fordi jeg hadde vært så tålmodig. Han var veldig takknemlig.
Jeg var også takknemlig fordi han lærte meg mange nye ord på denne turen slik han også gjorde på alle andre turer.
Takk, Bjørnar, for alle de lærerike turene vi gikk på sammen.

http://www.nrk.no/magasin/laerer-seg-norsk-til-fjells-1.11972513

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

