RSS Feed

Jeg liker øvelseskjøring!


1015279_10201032768678857_1786080763_o

Av Jahangir Akash

Landeveiskjøringen begynner i morgen og går over to dager. Kjøretimer hos en trafikkskole er veldig dyrt. Man bør være ærlig når man øvelsekjører selvom noen øvelsekjøre ulovlig som vi finner i aviser i dag. Men nå er heldigvis den langvarige og dyre øvelsekjøringen snart slutt! Jeg har allerede betalt 32480 kroner for i 56 timer. Én kjøretime varer 45 minutter.

Noen ganger ble det mindre tid også fordi kjøringen kom startet litt for sent og ble ferdig litt for tidlig. Men jeg liker ikke å klage fordi ingen er perfekt i denne verden. Glattkjøringen kostet meg 3800 kroner, 260 kroner for teoriboka, 500 kroner for førstehjelpskurs. Selv om jeg tok dette kurset ved Røde Kors tidligere, så sa kjørelæreren min at jeg må ta det om igjen ved trafikkskolen. 290 kroner for mørkekjøringskurs.

I hjemlandet mitt kjørte jeg motorsykkel i 20 år. Men bil var det sjelden jeg kjørte.
Her i Tromsø kjørte jeg bil sammen med mine norske venner, og da måtte man sette en stor «L» bak på bilen. På kjøreskolen kjørte jeg tre forskjellige biler med to lærere. Hvis man øvelseskjører en dag i to timer og så blir det en pause på i ei uke før man kjører igjen, etterpå kjører igjen to timer. På den måte tror jeg ikke at man kan lære seg bilkjøring skikkelig.

Selvfølgelig er det spesielle veiforhold i Tromsø, men det er lettere å kjøre bil her enn i mitt hjemland. Etter jeg har tatt landeveiskjøringen, må jeg betale 6100 kroner. Jeg er glad fordi jeg har lært en masse gjennom biløvelsekjøringen min. Takk til mine bilkjøringslærere. Jeg takker også mine norske venner Trygve, Tony og Eva for at jeg fikk øvelseskjøre gratis med dem!

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

