RSS Feed

Navnet mitt er identiteten min!


Boklansering 12-2-2013-bildet Terje Håkstad

Av Jahangir Akash

I norskklassen jeg går i, og i samfunnet for øvrig, diskuteres det om innvandrere bør skifte navn. Mange har byttet navn allerede. Hvorfor det? Jo, fordi en del hevder at det da blir lettere for innvandrere å få seg jobb. Spesielt gjelder dette de med bengalskklingende navn.

Det er både fordeler og ulemper med å bytte navn. På den ene side kan det være større sjanser for å få en jobb. Men etter min mening er også en stor fare at man samtidig også mister en del av sin identitet.

I noen norskopplæringsbøker står det eksempler på navnebytte. Jeg har også fått forespørsler fra enkelte nordmenn om jeg har tenkt på å skifte navn. De sier at hvis jeg søker jobb med mitt navn opprinnelige navn, kan en arbeidsgiver begynne å vurdere meg ut fra min bakgrunn, kultur og religion. Da kan det være at man heller foretrekker å gi jobben til en person som har et norsk navn og norsk kulturbakgrunn.

Noen innvandrere klager på at de har søkt på over hundre jobber og at de ikke har blitt innkalt til intervju. Så har noen av dem skiftet navn. Da blir de innkalt på intervju og noen av dem får også jobb. Dette viser at utlendinger diskrimineres på arbeidsmarkedet. Jeg lurer på om man egentlig kan forskjellsbehandle folk ut fra religion, navn og kulturbakgrunn? Det jo en selvsagt ting at man ikke skal drive med diskriminering. Det er rasisme.

Jeg føler at navnet mitt er en stor del av min identitet og som henger sammen med den kjærlighet og respekt det er mellom meg og mine foreldre. Derfor vil jeg aldri skifte navn, selv om det skulle bety at jeg aldri får jobb. Jeg ber de som diskriminerer folk om å være så snill å vurdere mennesker ut fra fag- og feltkompetanse, og ikke tenke på religion, kulturbakgrunn og arbeidssøkeres navn ved ansettelser. Vi er alle mennesker med navn som sier noe om hvem vi er og hvor vi kommer fra. Derfor er det etter min mening veldig uheldig hvis man er nødt å foreta navnebytte for å få seg jobb.

About Det nye livet

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

