RSS Feed

En travel men hyggelig vanlig dag!


2014-07-08 00.02.59
Av Jahangir Akash

I dag vil jeg fortelle om en helt vanlig dag. Hva gjør jeg en vanlig dag? Det spør man meg om av og til i klassen min på Voksenopplæringa. Fra jeg står opp til legger meg gjør jeg en masse ting. Selvfølgelig er det ikke så viktig med alle tingene som jeg foretar meg regelmessig. Men noen av dem er nødvendig å gjøre hver dag.
Tidlig om morgenen, cirka klokka halv sju, står jeg opp. Fra da av begynner dagen min. Først pusser jeg tennene mine, etterpå bader jeg. Så spiser jeg frokost sammen med min kone og sønn. Deretter hjelper jeg sønnen min med å kle på seg, før vi så tar bussen til barnehagen.
Hver morgen bringer jeg sønnen min til barnehagen. Der henter jeg han om ettermiddagen. Etter jeg har vært i barnehagen om morgenen, drar jeg til NRK to dager i uka for å lære meg norsk. De andre tre dagene går jeg fra barnehagen og til Voksenopplæringa.  Hver dag henter jeg min sønn i barnehagen klokka halv tre, noen ganger kan klokka bli fire før jeg rekker å sønnen min. Dette er fordi bussen ikke er presis eller at jeg blir forsinket. Men uansett så jeg må hente sønnen min før klokka halv fem.
Fra onsdag til fredag går jeg på Voksenopplæringa for å lære norsk.   På tirsdag går jeg på et kveldskurs som kalles «Bergentesten kurs». Der er jeg i en klasse sammen med 15 andre. Elevene kommer fra Russland, Serbia, Kina, Thailand, Litania og mange andre land. Kona mi, Farhana Sarmin går også i samme klassen. Læreren vår heter Rigmor Olsen. Hun er en veldig snill og rolig person. Hun kommer opprinnelig fra et sted i sør-Norge. I klassen lærer vi om norsk historie, samfunn, politikk og mange andre ting som er viktige.
Jeg vil være med å kjempe for menneskerettigheten. Derfor er jeg med i en gruppe av Amnesty International her i Tromsø. Da står jeg av og til på stand eller samler inn underskrifter fra folk som slåss mot krig og undertrykkelse. De fleste av aksjonsprogrammene som Amnesty står bak finner sted på biblioteket. På denne måten møter jeg mange forskjellige folk. Det er spennende.
Noen dager får jeg også anledning til å måke snø om morgenen. Det er gøy og er kjempebra trening som gjør at man holder seg i god fysisk form.
Jeg er også frivillig i Røde Kors. Der jobber jeg som datamedhjelper. Nylig har jeg tatt et kurs slik at jeg selv kan være kursholder. På Røde Kors har jeg blitt kjent med folk som kommer fra mange deler av verden. Det er hyggelig å treffe folk som har forskjellig kulturbakgrunn.
På NRK Troms jobber jeg som frivillig. Der lærer jeg om norsk journalistikk to dager i uka. Arbeidsdagen min på NRK er fra klokka halv åtte til klokka tre. Noen dager får jeg oppgaver å gjøre, av og til får jeg ingenting. Hver dag er et hyggelig og effektivt morgenmøte. Da kan jeg hører hav slags nye ideer mine kollegaers har. Det er litt trist de dagene man sitter foran datamaskin uten å ha noe å gjøre. Men det er kjempegøy når jeg får oppdrag med for eksempel å ta bilde eller gjøre et kort intervju. Alle kollegaene mine i NRK er veldig hjelpsomme, snille og vennlige.
Det er to dager som er fridager i uka. Det er lørdag og søndag. Egentlig er det ingen fridager, for helga må jeg leke med den lille sønnen min. Da tar vi en kort tur i skogen. Sønnen min orker ikke å gå så langt, men han er veldig glad å leke og nærheten av leiligheten vår er det en stor lekeplass. Dit går vi nesten hver helg hvis vi ikke har noen annet å gjøre.
Hver dag leser jeg norske aviser. Spesielt leser jeg «Nordlys» og «iTromsø». Jeg forstår ikke alt som står i avisene. Men det er nyttig å lære norsk på den måten. Etter sønnen min har lagt seg, kan jeg ta kontroll på TV-kontrollen. Da ser jeg på NRK og TV2. Jeg liker ekstra godt de dokumentarprogrammer som blir sendt på NRK. Hver dag hører jeg også på Dagsrevyen og Nordnytt.  Jeg ser også på de bengalske kanalene på nettet. Kona mi er musiker og hun liker de indiske dramaseriene. Etterhvert har jeg også blitt vant til å se indiske dramaserier sammen med Farhana.
Den største interessenten min er å gå på ski. Nesten hver dag går jeg på ski. Like utenfor utenfra døra til leiligheten vår kan jeg ta på meg skiene. Sønnen min går også på ski i helga sammen med meg. Om sommeren er jeg ute i naturen til fots. Da bruker jeg å gå opp på fjellet.
I ukedagene legger jeg med ca. klokka tolv. I helgene legger jeg meg sent, noen ganger klokka tre eller fem. Da står jeg opp klokka ti eller elleve om formiddagen.
Dette jeg har fortalt om nå er altså min vanlige dag. Travel, men samtidig har jeg det gøy og hyggelig. Og det liker jeg.

About Det nye livet

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

