RSS Feed

Bekymring for det økende folketallet i verden!


Folketallet

Av Jahangir Akash

Min tanker er kanskje uvanlige. Derfor tar jeg av og til opp litt uvanlige tema. Her skal jeg imidlertid skrive om folketallet i verden akkurat nå. Den urovekkende veksten i antall mennesker er dramatisk på store deler på kloden. Dette er ikke bare en utfordring for mitt hjemland og andre land med stor befolkning. Til og med Norge kan bli berørt av det som skjer.

Noen vil kanskje si at den økende befolkningsveksten ikke er noe stort problem. Jeg derimot mener at dette er et åpenbart dagsaktuelt tema som angår vår nærmeste framtid. Overbefolkningen vil om ikke så alt for lang tid medføre problemer dersom man ikke setter i gang tiltak. Dette har jeg lest om i en reportasje som ble publisert i Dagbladet den 26. oktober 2011. I 1959 var det bare tre milliarder folk på. I dag er det over sju milliarder mennesker i hele verden. Selv er jeg oppriktig bekymret for den veldige økningen i verdensbefolkningen.

Her er litt informasjon om innbyggertallet i mitt land, Bangladesh. I dag er det nesten 160 millioner som bor der. I 1971 hadde man en befolkning på 70 millioner mennesker. Denne formidable økningen gjør at noen kanskje blir redde ettersom størrelsen på Bangladesh er på 147 570 km². Et spørsmål en kan stille er om hvor stor befolkningsvekst landet tåler?

Det er ikke bare i mitt land at folketallet øker. Egentlig gjelder dette for de fleste land, men spesielt i Asia og Afrika er fødselstallene veldig store. Bare i Kina, India og Bangladesh bor det nesten 250 milliarder mennesker..

I følge statistikken har Norge i dag litt over fem millioner mennesker. Av disse er det 13 prosent som har innvandrerbakgrunn. I 1910 var landets samlede befolkning ca 2,4 millioner innbyggere. I de siste hundre årene er innbyggertallet blitt mer enn fordoblet.

Hvorfor har antallet mennesker i verden økt så mye? Det kan være mange årsaker til dette. Men jeg tror at mye av forklaringen ligger i religion, mangel på vitenskapelig utdannelse og fattigdom. For øvrig har sex for mange blitt en underholdning. Manglende bruk av prevensjonsmidler, spesielt i asiatiske og afrikanske land, gjør også at befolkningsøkningen blir kolossal.
Hva slags konsekvenser får så det store folketallet i verden? Her kan nevnes: Økt fattigdom, forurensing, flyktningetrafikk, konflikter, uro, kriminalitet og økonomisk kriser. Alt dette er en trussel mot livet på jorda. Det kan også bli mangel på nødvendige basale behov som mat, rent drikkevann, klær, energi og boliger. Å klare å skaffe skolegang og utdanning til alle kan vise seg å bli svært vanskelig. Folketallet øker og øker. Samtidig minker ressursene dag for dag.

Min konklusjon er at verdens ledere veldig snart bør legge en plan for hvordan de kan stoppe den store befolkningsøkningen. Norske myndigheten kunne kanskje også bidra ved å gi anbefaling om at det er nok å ha bare to barn i én familie. I hvert fall bør man ikke ha mer enn fire barn. Om det er jente eller gutt, er ikke så viktig. Bildet: Greg Wood / AFP / Scanpix (Bildet er  tatt av Dagbladet).

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

