RSS Feed

Mørketida


2014-11-27 10.00.37
Av Jahangir Akash

Før jeg bestemte meg for å reise til Tromsø visste jeg lite om mørketida. Straks før jeg skulle reise fra Bangladesh, fikk jeg informasjon om at solen er helt borte i to måneder. Dette syntes jeg det hørtes skummelt ut.
Da jeg ble opplyst om mørketida, tenkte jeg: Hvordan klarer man å overleve i mørketida? Hvordan skal jeg klare å eksistere i Tromsø uten å se sola på to måneder? Men jeg hadde ingen mulighet til å ombestemme meg når det gjaldt reisen til Norge. Jeg hadde jo allerede sagt ja til dem som skulle ta i mot meg og min familie i Tromsø. Derfor måtte vi bare reise.
I fjor kom jeg så endelig til den «mørke» byen og fikk etter hvert oppleve mørketida for aller første gang. Jeg traff en del folk Tromsø som fortalte at de føler seg trist og sliten i mørketida. Andre sa at mangler energi og sover mye. Selv har jeg ikke opplevd slike problemer og føler meg frisk og sprek, selv om sola er borte fra 21. november til 21. januar. I Bangladesh er natta svært mørkt og det er ikke noe lys å se. Sammenlignet med nettene i mitt hjemland, er det ikke helt mørkt i Tromsø. Det er faktisk en masse forskjellig typer lys å se.
I Tromsø har man gatelys, butikklys og lys fra hus. Når det nærmer seg jul er det ekstra belysning rundt omkring. Da pynter man med lys i hus og butikker og det settes opp fargerike lysinstallasjoner i gatene. Dette skjer i hele desember og gjennom hele juletida. Samtidig kan vi observere et annet lys hvis vi titter opp på himmelen. Hvis det ikke er skyer, ser man at det fantastiske nordlyset danser over himmelen og danner utrolige figurer i mange farger og formasjoner. Dette er et veldig pent og fantastisk skue.
Mange turister kommer til Tromsø hvert år i mørketida for å se på det nydelige nordlyset. Fo mange – både turister og fastboende – er mørketidslyset på himmelen både spennende og vakkert.
Jeg kan konkludere med at å komme hit til Tromsø var en veldig bra avgjørelse å ta. Nå kan jeg nyte den spennende mørketida her oppe i nord. For meg er ikke mørketida lenger bare skummel og mørk; den er både pen og fargerik. Jeg elsker det hele!

About Det nye livet

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

