RSS Feed

Skal asylbarn sendes ut av Norge?


ab-bt
Av Jahangir Akash

Det pågår en debatt her i landet om asylbarn. Over hele Norge diskuteres dette spørsmålet. Mange mener at barna skal få oppholdstillatelse.

Myndighetene har bestemt at 450 asylbarn skal sendes ut av landet. Grunnen til dette er at barnas foreldre ikke har gyldig grunn for å få innvilget politisk asyl i Norge.

Jeg mener at når jeg opptrer som journalist/skribent, så er det min moralske plikt å forsøke å være mest mulig objektiv. Det betyr at jeg i saken om asylbarna må prøve å gjøre rede for barnas situasjon. Samtidig må jeg heller ikke glemme å beskrive hvorfor myndighetene gjør som de gjør. Dette skylder jeg mine lesere.

Ett av de 450 asylbarna i Norge er den niårige Yalda. Hun er født i 2002 i Danmark, men har bodd i Tromsø siden 2005. Først skal jeg si litt om Yalda; etterpå skal jeg prøve å vise hva jeg selv mener når det gjelder asylbarna.

I følge kilder som man kan lese både i aviser og på nett, kom Yaldas far, Abdul Djabar Bahadori til Europa fra Afghanistan i 1995. I Moldova traff han Maria Gazul. Etter en tid giftet de seg og reiste så videre til Danmark. Før de forlot Moldova ble Djabar overfalt. Grunnen til dette var fordi han var muslim og hadde giftet seg med en kristen kvinne. Da de kom til Danmark søkte de om politisk asyl, men fikk avslag på dette og ble sendt ut av landet.

Norge ble neste stoppested, og igjen søkte de om asyl. Men også her ble søknaden avvist. Dette var i 2007. Familien hadde etter dette et opphold i Østerrike og Sverige før de kom tilbake til Norge. Nå bor de i den gjestfrie byen Tromsø.

Etterhvert kom beskjeden om at Yaldas far skal sendes tilbake til Afghanistan, mens moren må dra til Moldova. Senere ble det rettsak om dette og resultatet ble at de fikk bli i Norge. Etterpå har iomidlertid myndighetene anket saken til en høyere rettsinstans.

I desember 2012 bestemte Høyesterett at utkastelsesvedtaket av asylbarna Verona Delic, Ana Kvakic og Damir Delic var gyldig. Dette betyr at også Yalda må forlate landet hvis ikke myndighetene gjør om på vedtaket. Familien til et av de berørte barna, Verona vil for øvrig anke saken videre til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

I FNs barnevernkonvensjon står det at barn trenger særskilt vern og omsorg. I følge folkeretten har også barna selvstendige rettigheter. Myndighetene bør derfor gjøre alt for at barn skal ha det bra.

Noen mener at asylbarna må sendes ut av landet. Men dette er både urettferdig, umenneskelig og et brudd på barnekonvensjonen. Personlig har jeg flere ganger vært med på støttedemonstrasjoner for Yalda i Tromsø. Samtidig har jeg noen spørsmål. Hva kan gjøres for dem som ikke har gyldig grunn for å få politisk asyl? Hvorfor fikk Yaldas familie avslag på søknaden sin i Danmark? Når – og hvilket land kom Djabar først til?

De fleste medier, spesielt de lokale, tar stilling for asylbarna. Kanskje gjør de det fordi det dreier seg om barn? Men hvis man ikke har gyldig grunn for oppholdstillatelse; hva skal myndighetene så gjøre? Mediene er ikke så opptatt av hvorfor barnas foreldre ikke får politisk asyl. Jeg ønsker at alle sider ved spørsmålet om asylbarnas skjebne skal komme fram. Mediene tar ikke opp alt som har med asylpolitikk å gjøre. For eksempel; når fikk vi loven om politisk asyl? Hvor gammel er den – og er den aktuell og brukbar i dag? Hva er ordlyden i loven? Jeg vil stille spørsmål om det er etisk riktig at de som jobber i mediene ikke belyser alle sidene ved asylpolitikken?

Martin Eide skriver i sin bok «Hva er journalistikk»: Vi må rett og slett lete etter sannheten, verken mer eller mindre. Jeg håper at dette også kan være en rettesnor for de journalister som skriver om asylbarna.

En annen ting jeg lurer på er: Hvorfor bruker myndighetene så lang tid på behandling av asylsøknader? Det bør etter min mening være en rimelig tidsfrist på slike søknader.

Til slutt vil jeg si at asylbarnas sak er en politisk sak. Hvis man vil løse problemet, må asylpolitikken og lovene forandres. Dette kan bare politikere gjøre.

Jeg håper at de norske myndighetene finner en god og balansert løsning for Yalda og de andre asylbarna. Fremdeles sitter det over tre tusen barn i asylmottak og håper på og et godt liv og en lys framtid. Bildet er fra Bergens Tidende.

About Mitt nye liv

Jahangir Akash er en humanist, sosial, positiv, optimist, og respekterer for alle troer unntak ekstremisme. Faglige bakgrunn er innen journalistikk og filosofi med fokus på sosiologi og psykologi.

Legg igjen en kommentar

